Płatne ankiety internetowe

Firmy badawcze wobec stałego rozwoju branży badawczo-rozwojowej przygotowują coraz to praktyczniejsze metody przeprowadzania badań. Stosowane są ankiety w formie papierowej (PAPI), ankiety bezpośrednie wspierane komputerowo (CAPI),  badania telefoniczne (CATI) lub też badania internetowe (CAWI). Wybór odpowiedniej metody jest uzależniony od charakteru badania i potrzeb z nim związanych. Badania internetowe są na tyle korzystne, że pozwalają na dotarcie do szerokiego grona respondentów. Wystarczy jedynie odpowiednio zaprogramowana aplikacja, dzięki której możliwe jest sprawne działanie ankiety internetowej a realizacja badania przebiega sprawnie i szybko. Bardzo często w celu zachęcenia do wzięcia udziału w ankiecie proponowane są niewielkie profity. Możliwe jest więc zarabianie na ankietach. Bonifikaty za wypełnianie płatnych ankiet online zwykle nie są pokaźne, są natomiast adekwatne do poziomu trudności wykonywanej pracy.

Ankiety za punkty

Zarabianie przez Internet z pewnością nie należy do najbardziej efektywnych inwestycji, nie powinno się więc oczekiwać dużych zysków, jest to jednak dobry sposób na zabicie wolnego czasu a przy okazji zarobienie kilku złotych. Wyrażając chęć wzięcia udziału w płatnych ankietach online należy uprzednio dokonać rejestracji, podać wnikliwie kilka danych dot. Wykształcenia, miejsca zamieszkania itp. Dzięki temu system w prosty sposób zweryfikuje, czy nasza osoba może być respondentem badania. Po przeprowadzeniu weryfikacji system wysyła zaproszenia, najczęściej drogą mailową, na które użytkownik może odpowiedzieć bądź też nie. Zgodnie z regulaminem użytkownik za każdą wypełnioną ankietę otrzymuje punkty lub nagrody. Dostępne są one najczęściej na koncie PayPal lub innym przewidzianym przez daną firmę badawczą. Przeznaczenie środków za płatne ankiety jest dowolne, chyba że regulamin przewiduje inaczej.

Wymagania

„Zarabiaj przez Internet” brzmi bardzo prosto i takie też jest w rzeczywistości. Nie wymaga od użytkowników odpowiedniego wykształcenia, wieku, doświadczenia itp. Opinia każdego respondenta jest ważna dlatego system nie wykluczy żadnego zarejestrowanego. Ilość badań, w których użytkownik może wziąć udział uzależniona jest od aktualnie przeprowadzanych badań oraz zaliczenia użytkownika do kategorii respondentów danego badania. Wśród wymagań stawianych zainteresowanym jest jedynie dostęp do Internetu za pomocą dowolnego urządzenia, co dziś jest standardem. I oczywiście zaktualizowana przeglądarka internetowa. W każdym razie, nie potrzeba żadnych profesjonalnych programów.

O oprogramowaniu

Wyobraźmy sobie, że ktoś zakłada firmę. Na początku jest mała, więc czasem może nie wystarczyć pieniędzy nawet na podstawowe rzeczy, jak czynsz. Nie bardzo też wiadomo, czy przedsiębiorstwo przetrwa do czasu aż będzie się mogło rozwinąć z poziomu mikro do małego, a potem średniego a nawet dużego. Ale kto nie próbuje, ten niczego nie osiągnie. Kiedy jednak ważą się dalsze losy takiego małego przedsiębiorstwa, można wykonać posunięcie, które znacząco ułatwi jego dalsze funkcjonowanie – zająć się programowaniem. Tak naprawdę niezależnie od głównej branży działalności firmy, jeśli przedsiębiorca ma tylko jakiekolwiek doświadczenie informatyczne, i oczywiście czas, może zainwestować swoje środki w naukę oprogramowania. Ponieważ jest to coś, bez czego współczesne firmy nie mogą się obejść.

Lokalnie i globalnie

Każde przedsiębiorstwo potrzebuje w codziennej działalności aplikacji bazodanowych. Nawet dla mikroprzedsiębiorstwa danych jest po prostu za dużo, żeby móc je przetwarzać w tradycyjny sposób. Z biegiem czasu, i to dość szybko, przestaje także wystarczać ogólne oprogramowanie. Stąd wartość tego, że opisywana przez nas na początku firma inwestuje w programowanie i to nie byle jakie, tylko takie, które można dopasować do konkretnych branż i firm. Tworzenie aplikacji dla firm jest więc doskonałym zajęciem.

Gra i tańczy, jak chce

Co jednak zrobić, by oprogramowanie komercyjne odniosło sukces i posypały się zlecenia z całego świata? Co zrobić, by wszyscy chcieli dostać nasze oprogramowanie na zamówienie? Oprogramowanie dla firm, które idealnie spełnia swoją rolę, jest napisane w oparciu o kryteria przedstawione przez zamawiającego – najpierw musimy się dowiedzieć, czego chcą klienci. Jak wygląda zapotrzebowania, jak wygląda ten rynek, czego na nim brakuje. Po zebraniu tych informacji można tworzyć programy szyte na miarę, aplikacje bazodanowe, aplikacje medyczne i inne. Wszystkie one mają wspólny mianownik – ułatwiają pracę przedsiębiorstw. Dzięki temu klienci są w stanie bardzo dużo zapłacić za same programy na zamówienie i za ich utrzymanie.

Morał na koniec

Firma tworząca oprogramowanie jest niezbędna. Dla tych, którzy już wcześniej kupili od niej programy dedykowane i chcieliby odświeżyć software i dla tych, którzy z oprogramowania ogólnego chcieliby przejść na program szyty na miarę. Firma zatrudnia kolejnych ludzi, których zadowolenie z pracy rośnie, ponieważ robienie tego, co lubi się robić jest nieskończenie przyjemniejsze, kiedy ma się poczucie, że ktoś to docenia – zwłaszcza finansowo.

Market research methods and techniques

Within market research there is a wide range of methods and techniques. When you consider quantitative research you can find telephone surveys, computer surveys, on-line surves, or traditional, paper questionnaires. Within qualitative method are: IDI (individual in-depth interviews), FGI (focus group interviews), case studies, mystery client. Every one of the quantitative techniques should be combine with one of the qualitative research. And additionally, you can get more information by the use of desk research and SWOT analysis. Everything depends on what you want to study.

One of the main industry today

Today very important on market is FMCG (Fast Moving Consumer Goods) or CPG (Consumer Packaged Goods) industry. This is an industry, which in an international corporations and are very active. You can find there such giants as: PepsiCo, Johnson & Johnson, Unilever, Walkers, L’Oreal, Procter & Gamble, Coca-Cola, Heinz, Kraft, Nestle, Henkel. Besides those corporations many medium-sized and smaller companies are active on these market. A market which is characterized by low production costs and prices, massive sale, and extremely high level of competitiveness. Categories of its products are: baked goods, fresh products, beverages, alcoholic beverages, household items, like cleaners, polishes, air care, confectionary, stationery, health supplements and many more. So, for the companies which want to establish their position on these market and for companies which want to maintain a strong position, we recommend market research Poland.

Market research implementation

Before the process of making decisions about which method and technique use, and which target group to study, managers of the FMCG company have to decide about what to study. There are various of themes, and every one of them is important. That is why it is preferred to conduct market surveys Poland regularly. In the research project you can find about: brand positioning, packaging testing, development of a new product, category management, advertisements testing, decision process, supply chain organization, production planning, production cost reduction, application of best practices.

How to use obtained data and information

Whole research project is conduct to obtain usable data and information. Analytics has to do data for their analysis. For example, to: improve effectiveness and capacity, staff-motivation, management strategy, increase production, reduce overtime, and set-up times, assess advertising strategy. They are fields in which company might changed, if it wants to get a better position on a market. One of the main conditions to do so, is to conduct whole market research in Poland properly. For that goal it is wise to contract a market research agency, which researchers and statistics help to define research project.

Trudny rynek…?

Badanie marketingowe rynku FMCG (ang. Fast Moving Customer Goods) należy do najczęściej zamawianych usług firm badawczych. Jako, że złożoność rynku – a tak naprawdę panujący na nim tłok – skłaniają do używania coraz to nowych środków reklamowych, marketing w zakresie dóbr szybkozbywalnych także jest niebywale szybki, zwrotny i innowacyjny. Kreatywność specjalistów od marketingu musi mieć jednak stosowne umocowanie w diagnozie potrzeb i oczekiwań klientów. Aby zatem zapewnić sobie skrojoną na miarę strategię marketingową, której wyznacznikiem będzie pozytywny komunikat dostosowany do trendów i uwarunkowań występujących na rynku FMCG niezbędnym  krokiem jest poprzedzające proces formułowania strategii badanie marketingowe FMCG.

Metody podstawowe

Badania takie wykonuje się zwykle w oparciu o metody jakościowe, których podstawową postacią jest wywiad – pogłębiony indywidualny (IDI), kiedy moderator prowadzi rozmowę z jednym respondentem, skupiając się wokół zleconej i uwzględnionej w scenariuszu problematyki i dążąc do jej pogłębienia wraz z badanym, lub zogniskowany grupowy (FGI), prowadzony w 6-8 osobowych grupach respondentów, którzy wraz z moderatorem starają się jak najdokładniej omówić scenariuszową problematykę, uzyskując wielowarstwowy ogląd. Są to metody stosunkowo długotrwałe i kosztowne, dlatego warto powierzyć ich realizację sprawdzonej firmie, w której port folio znaleźć można liczne poprzednie badania dla przedsiębiorstw działających w tej samej branży.

Trochę o wyborach

Wybierając zleceniobiorcę, któremu planujemy powierzyć realizację badania marketingowego FMCG najrozsądniej jest rozważyć oferty kilku agencji i odnaleźć wśród referencji firm pozytywne opinie konkurencji branżowej. Dzięki poprzednim doświadczeniom podstawowy zakres badawczy będzie możliwy do zidentyfikowania od początku projektowania badania. Także komunikacja z realizatorem będzie z pewnością znacznie bardziej bezkolizyjna, jeżeli orientuje się on w tematyce i zagadnieniach właściwych dla branży,  dla której prowadzone są badania. Łatwiejsze do przewidzenia staną się także niektóre tendencje oraz wymagające specjalnej uwagi elementy.

Metody dodatkowe

Na potrzeby badań marketingowych FMCG opracowane zostały także specjalne jakościowe metody pozyskiwania danych, takie jak konsumenckie testy i insighty, których podstawową zasadą działania jest także wywiad, jednak o znacznie wyższym stopniu skomplikowania, w jego toku wyspecjalizowani moderatorzy dążą do pozyskiwania innego rodzaju informacji oraz uzasadnień. Interesujący jest fakt, że dzisiejszy klient zwykle chętnie godzi się na rolę eksperta bądź członka zespołu eksperckiego – czuje się bowiem specjalistą w zakresie własnych potrzeb i skutecznych sposobów ich zaspokajania. Najprawdopodobniej mamy tu do czynienia z pokłosiem akcji promocyjnych lansujących „bycie sobą” i customizację towarów celu jak najlepszego dopasowania ich do roli elementu spójnego wizerunku osoby. Dzisiaj produkt nie reprezentuje wyłącznie tego, czym jest lub jakie jest jego podstawowe zastosowanie – kupując, współczesny konsument wyraża swoje poglądy, komunikuje swoje zdanie i przekazuje światu komunikat na temat swojej postawy wobec różnorakich zagadnień.

Nowy typ klienta

Przykładowo, zakup podstawowego produktu spożywczego jakim są jajka już sam w sobie oznacza, że z pewnością nie jest się weganinem. Natomiast to, jakie jajka się wybiera mówi jeszcze więcej – są więc jajka pochodzące od kur z wolnego wybiegu, które wybiorą osoby wrażliwe na los zwierząt, cechujące się wiedzą na temat ekologii, są i takie, które pochodzą od kur karmionych mieszankami zbożowymi wolnymi od GMO, co z kolei jest ważne dla innego typu klienta. Są ostatecznie jajka, na których litościwie nie napisano (lub uczyniono to mikroskopijnym drukiem), jak znalazły się w tekturowym opakowaniu, przeznaczone dla tych kupujących, którzy nie chcą tego wiedzieć. Warto zatem rozważyć postawy życiowe i profil psycho-społeczny przedstawiciela grupy docelowej, która jest planowanym odbiorcą zarówno produktu, jak i jego reklamy – w ten sposób zachowany zostanie spójny komunikat marki, tak ważny z punktu widzenia nowego typu konsumentów.

Sposób na akredytację

Starając się o ministerialną akredytację szpital musi zadbać o pomiary dotyczące stopnia realizacji standardów zalecanych przez Ministerstwo Zdrowia w stosownym rozporządzeniu. W związku z tym wiele jednostek wprowadza u siebie badania ankietowe pacjentów szpitala, prowadzone z udziałem osób, które zakończyły leczenie w danej placówce. Często mają one postać papierowej ankiety pacjenta, którą wręcza się pacjentowi wraz z wypisem, prosząc o jej wypełnienie. Inną popularną formą jest wysłanie e-mailem prośby o wzięcie udziału w internetowej ankietyzacji pacjentów. Obie formy są jednak obciążone ryzykiem odmowy lub nie wypełnienia całej ankiety – oznacza to niski wskaźnik response rate, pomimo podjętych prób kontaktu z potencjalnymi respondentami. Szpitale zwykle starają się zaprosić do wzięcia udziału w badaniu ankietowym jak największą ilość pacjentów, jednak nie wszyscy skłonni są poświęcić czas ankiecie.

Skuteczne dotarcie do pacjenta

Popularne ankietowe wywiady można przeprowadzić również telefonicznie, co znacznie podnosi ich responsywność.  Ze względu na swoje liczne zalety, które pozwalają obniżyć koszty i skrócić czas poszczególnych etapów procesu badawczego, mają różnorodne zastosowanie.  Metodę tę wykorzystuje się do pozyskiwania właściwie każdego rodzaju danych – czemu więc nie skorzystać z niej także w przypadku badań opinii pacjentów?

Haczyk?

Wymagania sprzętowe w tym przypadku ograniczają się do konieczności posiadania komputera z dostępem  do Internetu i pary słuchawek komputerowych z mikrofonem. Oczywiście niezbędne jest też stosowne oprogramowanie, udostępniane w Internecie po wykupieniu licencji u dostawcy software’u.  Nie są to jednak wysokie koszta, zwłaszcza, jeśli porównać je z drukiem ankiet papierowych, których realizacja przebiega także znacznie wolniej. Odpowiedzi zebrane w papierowych kwestionariuszach należy zliczyć lub zakodować, aby można było dokonać analiz i testów statystycznych, w wyniku których zostaną zidentyfikowane statystycznie istotne korelacje, trendy i tendencje. Praca z komputerowym systemem telefonicznym pozwala natomiast na jednoczesną z ich pozyskiwaniem rejestrację danych, co więcej, program magazynuje je od razu w postaci gotowej do prowadzenia obliczeń statystycznych.

Firma pomoże

Oprogramowaniem niezbędnym do prowadzenia badań ankietowych pacjentów dysponują także firmy działające na rynku badań społecznych. Zwykle prowadzą one sondaże właśnie za pomocą tej metody. Także tzw. call center dysponują zwykle stosownym zapleczem technicznym, jednak proces pozyskiwania danych to przecież jeszcze nie wszystko. Poprawne wykonanie badania satysfakcji pacjentów zakłada bowiem przede wszystkim zidentyfikowanie powtarzających się odpowiedzi, wskazujących obszary w których działanie placówki wymaga ulepszeń oraz takie, z których pacjenci są zadowoleni. Aby prawidłowo zinterpretować wyniki pomiaru konieczna jest wiedza socjologiczno-statystyczna, a specjalistów w tej dziedzinie nie brakuje zwykle w firmach badawczych.

Współpraca

W celu zapewnienia sobie dobrej współpracy z agencją, której zleca się badanie, warto zapoznać się z jej wcześniejszymi realizacjami. Jeżeli firma dotychczas zdobyła doświadczenie w pracy z podmiotami opieki medycznej, z pewnością dysponuje wiedzą o strukturze, zarządzaniu i finansowaniu służby zdrowia w Polsce – co niejednokrotnie może okazać się kluczowe dla właściwego przepływu informacji pomiędzy podmiotem zlecającym badania ankietowe pacjentów, a realizatorem usługi badawczej. Profesjonalni badacze wniosą z pewnością także obiektywne spojrzenie, czyniąc badanie wiarygodniejszym. Zewnętrzny podmiot realizujący ankietyzację pacjentów sprzyja także wyższemu wynikowi punktowemu w procesie ubiegania się o akredytację.

Badania rynku pracy

Dostosowując się do wymagań i oczekiwań ze stron instytucji rynku pracy, nasza firma przygotowała specjalną ofertę w ramach badań rynku pracy, w której zawarto m.in.: analizę sektora przedsiębiorczości, problematyki bezrobocia oraz diagnozowanie sytuacji dla danego powiatu, wraz z opracowaniem prognoz rozwoju.

Wykorzystując nowatorskie metody badawcze, nasi eksperci przygotowali dla Urzędów Pracy usługi z zakresu poprawy jakości świadczonych usług dzięki przeprowadzaniu audytu zewnętrzengo, szereg sprawozdań z monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych.

Nasza firma z powodzeniem działa w wielu obszarach m.in.:

  • Badania rynku pracy
  • Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych;
  • Obszary badawcze/Przykładowe rozwiązania (case study);
  • Analiza SWOT dla lokalnych rynków pracy.

Możemy się pochwalić badaniami rynku pracy przeprowadzonymi dla ponad 70 Urzędów Pracy. W tym gronie występują m.in:
PUP w Rybniku, WUP w Szczecinie, WUP w Katowicach, WUP w Krakowie, WUP w Poznaniu, PUP w Zabrzu

Reklama farmacji

Marketing farmacji jest w Polsce świetnie rozwinięty – na każdym kroku konsument spotyka się z informacjami o tym czy innym medykamencie. W gazetach, telewizji, radio i Internecie reklamuje się produkty farmaceutyczne, apteki także są źródłem informacji promujących. Wśród ogromnej rozmaitości i coraz lepiej zaprojektowanych reklam konkurencja jest ogromna. Utrzymanie rynkowej przewagi jest niełatwym zadaniem, które wymaga przede wszystkim precyzji w formułowaniu strategii firmy. Stworzenie odpowiedniej, dostosowanej do odbiorców, strategii marketingowej możliwe jest jedynie dzięki dokładnemu rozpoznaniu klienteli oraz samego rynku. Skuteczny marketing opiera się dziś przede wszystkim na wiedzy uzyskanej podczas badań, dzięki czemu możliwe staje się osadzenie strategii w specyficznych dla danego rynku realiach.

Agencje specjalistyczne

Badania marketingowe dla rynku farmacji oferują profesjonalne agencje, często wyspecjalizowane właśnie pod tym kątem. Ich doświadczenie z pewnością okaże się cennym wsparciem podczas researchu, a brak innych powiązań z firmą zlecającą pozwoli wprowadzić obiektywizm, dzięki któremu uniknąć można wielu częstych błędów. Sektor badań marketingowych zdobywa sobie coraz większą popularność, a dzięki ciągłemu rozwojowi i wypracowywaniu metod stosownych dla poszczególnych branż coraz lepiej odpowiada na potrzeby nowoczesnych firm.

Metody badań

Do badania marketingowe dla farmacji wykorzystuje się zwykle metody jakościowe, których zaletą jest dostęp  do głębszych struktur myślowych, rozpoznawanych przez respondentów. Tego typu metody koncentrują się na rozmowie z badanym i w dużej mierze polegają na jego zdolności do autoanalizy. Doświadczony moderator tak kieruje rozmową, aby wydobyć rzeczywiste motywacje i prześledzić wraz z badanym procesy podejmowania decyzji, dzięki czemu uzyskiwane są informacje o przyzwyczajeniach zakupowych oraz kreowaniu się stosunku emocjonalnego do produktu lub elementów wizerunku marki, takich jak logotyp czy hasło promocyjne.

Jakościowe metody badań są stosunkowo kosztowne i długotrwałe. Specjalnie dostosowane do badania marketingowe rynku farmacji są takie narzędzia, jak insighty i testy konsumenckie, podczas których oprócz wglądu w procesy decyzyjne ważne jest zdanie badanych na temat prezentowanych im produktów lub ich konceptów. Dzięki stosownemu doborowi respondentów możliwe staje się uogólnienie wyników uzyskanych podczas badań jakościowych na ogół badanej populacji. W celu zweryfikowania poprawności wyników najczęściej stosuje się następnie badanie ilościowe o charakterze ankietowym, w którym badacz posługuje się narzędziem opracowanym w oparciu o informacje uzyskane podczas badania jakościowego.

Wartość badań marketingowych

Dzięki obiektywizmowi badacza oraz skompilowanym metodom jakościowym i ilościowym uzyskuje się pełniejszy obraz rynku. Respondentami badań mogą być zarówno klienci aptek, nabywający produkty farmaceutyczne dostępne bez recepty, jak i sami farmaceuci lub lekarze, od których w dużej mierze uzależniony jest wybór klienta.  Dobrze skonstruowana strategia marketingowa uwzględnia wszystkie te trzy grupy, czerpiąc z ich doświadczenia oraz kierując się ich potrzebami, których właściwe rozpoznanie możliwe jest dzięki badaniom marketingowym. Stając się źródłem inspiracji dla strategii, badania stanowią nieodłączną część rynku, a jako element diagnostyczny, okazują się również niezwykle istotne dla jego prawidłowego funkcjonowania.

Tajemniczy Klient

Jakie elementy składają się na badanie Mystery Shopping?
Badanie metodą „Tajemniczego klienta” zyskuje na popularności pośród przedsiębiorców różnych branż, którzy są świadomi licznych korzyści wiążących się z wdrażaniem pozyskanych w jego trakcie wyników. Jak zatem wygląda typowy przebieg badania Mystery Client i jakie jego elementy są najbardziej istotne?

Scenariusz warunkuje badanie
Profesjonalna realizacja badania Mystery Shopping wymaga wcześniejszego przygotowania scenariusza. Powinien on obejmować takie aspekty jak m.in. miejsce i czas poszczególnych wizyt audytorów, liczbę osób z którymi będą oni podejmowali rozmowę, a także elementy, które poddadzą ocenie.
W scenariuszu powinny zostać wyodrębnione poszczególne cele badawcze, a także pytania, na które wykonawca będzie się starał znaleźć odpowiedź. Należy również stworzyć projekt narzędzi badawczych, zawierający listę pytań zadawanych pracownikom punktu obsługi klienta.
Zapewne nikt nie zna przedmiotu badania tak dobrze jak zamawiający, dlatego pożądane jest nawiązanie przez niego ścisłej współpracy z wykonawcą na etapie planowania procesu badawczego.

Kto może zostać „tajemniczym klientem”?
Powodzenie badania Mystery Client jest w dużym stopniu zależne od prawidłowego doboru audytorów. Najważniejsze założenie polega na tym, aby zostali oni dobrani ściśle z uwzględnieniem specyfiki realizowanego projektu. Należy więc uwzględnić podczas procesu rekrutacyjnego zmienne demograficzno-społeczne kandydatów, ich predyspozycje osobowościowe oraz wizerunek zewnętrzny.
Wzięcie pod uwagę tego typu elementów selekcji ma znaczenie ze względu na konieczność upodobnienia audytorów do specyfiki typowego klienta, który mógłby wykazywać zainteresowanie nabyciem produktu w badanej placówce. Ma to na celu uczynienie przebiegu wizyty jak najbardziej naturalnym, aby uzyskane wyniki zachowały wiarygodność.

Szkolenie audytorów
Po wstępnym wyborze tajemniczych klientów do projektu, zostają oni poddani szkoleniu grupowemu. W przypadku badań prowadzonych w placówkach rozmieszczonych w różnych częściach kraju, zasadne jest przeprowadzenie szkolenia online. Audytorzy powinni także zostać zaopatrzeni w szkoleniowe materiały, ułatwiające im zdobycie wiedzy na temat projektu.

Metody kontroli pracy audytorów

Prawidłowy przebieg badania wymaga wdrożenia metod kontroli pracy tajemniczych klientów. Najczęściej stosowaną z nich jest ukryta obserwacja w miejscu przeprowadzania wizyt. Audytorzy są również zobowiązywani do tego, aby przedstawiać dokumentację z badania, zwykle w postaci fotografii przedstawiających paragon lub fakturę. Możliwe jest również sporządzanie dokumentacji w formie nagrań video lub audio.

Wizyta w placówce
Audytor po udaniu się na miejsce badania, w pierwszej kolejności dokonuje ogólnej obserwacji funkcjonowania placówki. Sprawdza m.in. ekspozycję towaru, czystość w pomieszczeniach, a także sposób obsługi klientów przez pracowników zatrudnionych w placówce. Następnie tajemniczy klient rozpoczyna wywiad, który ma na celu pozyskanie informacji wyodrębnionych w scenariuszu badania. Wciela się w rolę klienta zainteresowanego ofertą firmy i zwraca po pomoc do pracownika punktu obsługi. Analizuje treść i sposób jego wypowiedzi, a także dokonuje obserwacji zachowania.

Przydatność analiz rynku

Analizy rynku mogą kryć w sobie bardzo duży ładunek badawczy. Ten szeroki zakres trzeba jednak na potrzeby danego projektu badawczego, zawęzić.

Badania rynku rozumiane jako skupienie się na rynku to m.in.:

  • badanie struktury rynku,
  • segmentacja rynku,
  • konkurencja na rynku,
  • nisze na rynku,
  • popyt i podaż.

Badania marki, a więc czegoś związanego już z konkretnym przedsiębiorstwem to m.in.:

  • badania rozpoznawalności danej marki,
  • badania wyróżników marki,
  • badania szumu medialnego i skuteczności reklamy.

Badania klienta zawierają w sobie m.in.:

  • badania satysfakcji klientów,
  • badania preferencji,
  • badania lojalności,
  • określanie grup docelowych.

Badania produktu to m.in.:

  • postrzeganie opakowań,
  • analiza sensoryczna,
  • insighty i testy konsumenckie.

Wykorzystanie wyników analiz rynku

Badając rynek i jego składowe, gromadzi się znaczną liczbę informacji o procesach zachodzących na rynku. Doskonale nadają się one do wykorzystania przez przedsiębiorców. Nie tylko w momencie, kiedy firma planuje wejść na nowy rynek, czy zaproponować nowy produkt, ale i w sytuacji, kiedy już od dawna działa na rynku. Dzięki danym pochodzącym z badań można dostosować się do tendencji kształtujących się na rynkach, do oczekiwań konsumentów, do oczekiwań importerów produktów. Weźmy choćby pod uwagę badania marki. Ich celem może być zbadanie spontanicznej lub wspomaganej znajomości wśród klientów, pozycji marki pośród konkurencyjnych, skuteczności kampanii marketingowej na ugruntowanie świadomości marki, czy zaufania do marki. Przedsiębiorca, chcąc zbudować spójną koncepcję marki i określić jej wartość, powinien rozpocząć od przeprowadzenia takich właśnie badań.

Metody i techniki jakie warto wykorzystać

Na pewno spośród wielu oferowanych metod i technik warto wykorzystać jak najwięcej (w granicach zdrowego rozsądku, oczywiście). Nie wystarczy jedna metoda, ponieważ nie ma się materiału porównawczego. Dlatego np. badając markę, oprócz badania ankietowego warto zlecić przeprowadzenie serii wywiadów fokusowych. Dzięki nim nie tylko dowiemy się, jak wygląda obecnie sytuacja, ale i otrzymamy podpowiedzi od samych klientów i potencjalnych konsumentów, czego oczekują. Możemy też skorzystać ze standardowych rozwiązań, jak badanie PAPI (tradycyjne, papierowe ankiety), CATI (ankiety telefoniczne), CAWI (ankiety internetowe). Wszystko zależy od tego jaki zakres rynku chcemy badać, na jakiej grupie i jakim dysponujemy budżetem. Jak już wspominaliśmy, warto jednak połączyć metodę badania ilościowego z badaniem jakościowym (wywiady grupowe, indywidualne wywiady pogłębione), często stosuje się też je w połączeniu z tajemniczym klientem, która to metoda łączona jest najczęściej właśnie z badaniem rynku.

Możliwości badań telefonicznych CATI

W świecie, który dość szybko się zmienia, a zmiany te wpływają na każdą dziedzinę społeczno-gospodarczą, menadżerowie firm, osoby zarządzające z sektora społecznego, a także urzędnicy, powinni zadbać o właściwe podstawy budowania strategii rozwoju instytucji, którą reprezentują. Temu służą badania rynku, opinii, sondaże, czy ewaluacje. Najszybszą formą przeprowadzania badań, która gwarantuje również wysoką jakość otrzymanych danych, niezbędnych do analizy, są badania telefoniczne CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing). Dzięki tej metodzie badawczej można zbadać opinie mieszkańców danego obszaru na tematy społeczne, polityczne, gospodarcze, poznać strukturę gospodarstw domowych, określić poziom zadowolenia mieszkańców z życia w miejscowości i regionie, zdiagnozować problemy społeczne występujące na danym obszarze, zbadać poziom satysfakcji klientów, pracowników, kooperantów, sporządzić modele marketingowe, określić rynki zbytu, dotrzeć do szerokich i wąskich grup docelowych, pogłębić prowadzoną ewaluację.

Zalety badań CATI

Oprócz najszybszej realizacji oraz wysokiej jakości zebranych danych, badania realizowane metodą CATI charakteryzuje wsparcie w postaci elektronicznych systemów do obsługi projektów badawczych. Oprogramowanie badawcze daje możliwość szybkiego przygotowywania formularzy ankiet, sprawdzania logiczności przygotowywanej ankiety, walidowania odpowiedzi, sprawdzania statystyk postępu badania, eksportowania wyników, także w formie graficznej. Dostępne na rynku oprogramowanie do CATI pozwala na tworzenie zarówno prostych ankiet i scenariuszy, jak i administrowanie skomplikowanym badaniem ogólnopolskich, w którego formularzach ankiet znajdują się treści multimedialne. Niezależnie od tego, czy dana firma badawcza zatrudnia teleankieterów, czy nie, oprogramowanie ma jej umożliwić realizację badania od początku do końca.

Wybór systemu badawczego do obsługi badań telefonicznych

Klientom z sektorów biznesowego, administracji publicznej, społecznego, reklamowego i wielu innych, nowoczesny, proponuje się obecnie optymalny system do obsługi badań telefonicznych CATI (CATI-System). W ofercie znajduje się pełen pakiet usług związanych ze wsparciem i obsługą badań CATI. Dzięki zakupowi konkretnej licencji z przedstawionej oferty klienci otrzymują konta administracyjne i możliwość tworzenia kont ankieterów. Jako administratorzy klienci tworzą ankiety, sprawdzają statystyki, eksportują wyniki, a także kontrolują pracę poszczególnych ankieterów. CATI-System jest zgodny z popularnymi przeglądarkami internetowymi, posiada intuicyjny interfejs oraz łatwy mechanizm tworzenia i testowania logiki ankiety, jest zintegrowany z systemami VoIP, automatycznie wykrywa błędne wpisy, śledzi historie zmian w formularzach, posiada nowoczesną strukturę IT i pełne wsparcie techniczne ekspertów. CATI-System jest polecany wszystkim użytkownikom, którzy chcą zoptymalizować proces realizacji badań telefonicznych CATI.