Badania fokusowe

fokusownia_2Kolejnym przykładem działalności badawczej, która może znacząca przechylić szalę na rzecz podmiotu starającego się o dofinansowanie, są badania fokusowe, dzięki którym można uzyskać wyjątkowo pożyteczne informacje, przede wszystkim na temat klienta, motywów, jaki nim kierują w trakcie podejmowania decyzji o zakupie danego produktu, oraz wrażeń, jakie kojarzą mu się z marką bądź produktem. Na podstawie tego rodzaju badań, możemy określić, czy w danym, konkretnym przypadku, inwestycja w innowacje technologiczne, przyniesie konkretny, zamierzony efekt sprzedażowy, co oczywiście może być wykorzystane we wniosku o dofinansowanie inwestycji.

Badania fokusowe, to przede wszystkim specjalny rodzaj badania statystycznego, które przeprowadzane jest na niewielkiej, liczącej 8-10 osób grupie wybranej spośród danej zbiorowości statystycznej, w odpowiednim pomieszczeniu. Jest to tak zwana fokusownia, czyli pomieszczenie, zapewniające dogodne warunki do przeprowadzania moderowanej rozmowy, z cała grupą, wyposażone w lustro weneckie, dzięki czemu, mamy tutaj możliwość stałego obserwowania zachowań osób badanych oraz ich reakcji na poszczególne pytania. Trzeba tutaj więc powiedzieć, iż badania fokusowe, są bardzo przydatne, tylko i wyłącznie w przypadku, kiedy chcemy poznać, zachowania konkretnej grupy odbiorców naszych usług. Jest to bardzo ważny element, w przypadku pozyskiwania dofinansowania z UE, bowiem można przy jego pomocy określić ewentualną, planowaną efektywność danego działania.

Można tutaj nawet pokusić się o stwierdzenie, iż są to specyficznie przeprowadzane badania opinii, dzięki którym poznajemy w sposób ściśle statystyczny, opinię danej grupy konsumenckiej, co oczywiście stanowi swego rodzaju wyznacznik przy planowaniu sprzedaży, oraz wykazywaniu przyszłej efektywności danych inwestycji, co jest niezbędne, aby uzyskać konkretne dofinansowanie swoich inwestycji.